ANTARA
MARTABAT DAN GELAGAT
Tema
sambutan Hari Guru tahun ini "Bersatu Memartabatkan Profesion
Keguruan" mengandungi mesej yang amat mendalam yang sepatutnya menjadi
satu penggerak untuk guru-guru meneliti dan mengkaji segala aspek berhubung
profesion keguruan dalam satu ruang lingkup yang luas dan mendalam. Imej dan
martabat guru dan keguruan telah banyak terhakis tidak patut menjadi sesuatu
yang menghalang kaum guru daripada terus meningkatkan semula imej ini dengan
melaksanakan segala amanah dan tanggungjawab tugas seperti yang sewajarnya ke
tahap yang paling maksimum terutama di dalam era 'globalisasi' dan dalam usaha
kerajaan menjana prasarana dan ketrampilan pekerja-pekerja sektor perkhidmatan
awam dalam K-ekonomi.
Walau
apa pun sebab yang diberikan, kita kaum guru wajar menerima pandangan Timbalan
Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Dr. Noor Azmi Ibrahim yang disebut sebagai
berkata bahawa, imej profesion keguruan akan lebih sempurna apabila guru-guru
mahir dalam perkara berkaitan kaedah pedagogi. Jika guru menguasai kemahiran konseptual,
interpersonal dan teknikal maka ini akan membantu memartabat dan memulihkan
imej profesion keguruan ini. Tambahnya lagi jika kaum guru berjaya menghayati
tiga aspek ini, adalah tidak mustahil kaum guru akan menjadi kumpulan pemikir
yang sentiasa menjadi rujukan masyarakat seperti satu masa dahulu.
Ketahuilah
bahwa 'martabat guru dan keguruan' bukan terletak atau meminta pihak lain
memberikan pengiktirafan sebaliknya guru sendirilah yang mesti berusaha ke arah
itu. Sayangnya berapa ramai pula guru-guru yang tidak melambangkan ciri-ciri
seorang guru yang unggul melalui 'gelagat' yang mereka sendiri lakukan: tidak
memenuhi standard kualiti kerja, sikap keilmuan yang dangkal dan tidak memfokus
kepada pengajaran dan pembelajaran. Blaine Lee dalam bukunya The Power
Principle menyebut; "Kebanyakan sekolah mempunyai guru-guru yang
cemerlang, setengahnya guru-guru 'mediocre', dan setengahnya pula mempunyai
guru-guru yang tidak termasuk ke dalam profesion tersebut." Ertinya di
samping terdapatnya guru-guru yang memang cemerlang namun sekolah-sekolah kita
tetap mempunyai guru-guru bermasalah, guru-guru yang 'burnt-out', guru-guru
yang 'sakit mental', dan paling memalukan terdapatnya segolongan guru-guru yang
'tidak boleh digelar guru' langsung dan seribu satu macam lagi. Apakah
gejala-gejala negatif ini bukan penyebab kepada kemerosotan nilai dan imej kaum
guru di mata masyarakat?
Pemujaan
kepada 'materialistik' menyebabkan ramai guru melakukan 'kerja sampingan'
(kadang-kadang sudah jadi utama) yang sudah diketahui umum. Masa di sekolah
sudah tidak bertumpu kepada P&P lagi sebaliknya 'hati sentiasa teringat'
akan 'kerja-kerja luar' yang menambah pendapatan walau pun kebajikan murid
dikorbankan. Berapa ramai pula guru-guru yang nampak melebihkan masa dan tenaga
untuk kelas-kelas 'tusyen' berbanding kelas rasminya di sekolah? Bagaimana pula
sikap guru termasuk para pentadbirnya yang melebihkan 'main' daripada proses
P&P; Ujian Bulanan tidak jadi keutamaan, boleh ditunda-tunda sesuka hati
walau telah ditetapkan oleh Jabatan? Bagaimana pula kualiti kerja dalam
menyediakan soalan-soalan nampak sangat melepaskan batuk ditangga, buat secara
ala kadar sahaja membuktikan 'hati perut' sebenar seorang guru yang tidak
'malu' mempamerkan kerjanya yang tidak bermutu? Bagaimana pula tingkah-laku
guru-guru kita ketika berada di sekolah sepanjang hari adakah benar-benar
mengajar sepenuh hati? Atau adakah tidak berlakunya sindrom guru-guru yang
'busy by doing nothing'? yang pandai berlakon dan bersandiwara, yang menjadi
'jelatang' dan 'petualang', yang menjadi 'duri dalam daging' kepada sekolah dan
organisasi? Dan paling berat ialah guru-guru yang dihinggapi penyakit 'hati'
yakni malas, culas, cuai, ghaflah, resah, gelisah, suka berborak, lambat
bertindak, buat kerja hendak tak hendak, banyak masanya habis di kantin, datang
sentiasa lambat tapi baliknya selalu pula cepat, sentiasa cari peluang untuk
'tuang', dan bersikap semua peraturan dan undang-undang tidak betul kecuali
dirinya seorang!
Adakah
kita sebagai Guru Besar merelakan situasi seumpama ini berlaku dan terus
berlaku di sekolah yang kita terajui dan tadbirkan? Oleh itu kita wajib
membetulkan keadaan, 'mengubat penyakit' yang ada di sekolah kita masing-masing
agar tidak ada lagi guru-guru (termasuk pekerja) yang tersasar dan 'sasau',
agar sikap dan tingkah-laku kita semua sama-sama dapat mengangkat 'martabat
profesion keguruan' ke tahap yang paling agung dan mulia.ٱ
- Antara sifat dan gelagat
- antara bijak dan bejat
- bagaimana bisa mengangkat martabat dan darjat
- guru dan keguruan dalam dunia tanpa sempadan
- lautan ICT yang tidak bertepi K-ekonomi jadi dagangan
- jika profesionalisme dan profesionaliti
- tidak digarap dan tidak dihayati ke tahap tertinggi
- tidak kira berapa umur kronologi
- maka guru sebenar guru
- ke sekolah ia tidak jemu
- mengajar ia tidak lesu
- meneladan ia tidak jeran
Post A Comment:
0 comments: